Sales management

Freelance Sales Manager

De Sales Manager of  Verkoopsdirecteur is hoofd van de verkoopsafdeling, en zal als leidinggevende verantwoordelijk zijn om de vooropgestelde budget-en verkoop resultaten te behalen. Het commercieel inzicht is steeds de bepalende factor die deze ‘verkoopobjectieven’ bepaalt en wordt vertaald in omzet/winst per sector, per product of dienst,  per periode, per klant of per vertegenwoordiger.

Als eindverantwoordelijke voor de verkoop van producten en diensten, geeft de interim-sales manager leiding en coaching aan een team gemotiveerde vertegenwoordigers/verkopers maar soms ook ten overstaan van accountmanagers, die vaak de belangrijke (grootste) klanten toegewezen krijgen. Offertes worden individueel besproken en, na goedkeuring, opgemaakt.

De verkoopcijfers worden steeds met commercieel inzicht geïnterpreteerd en grondig geanalyseerd.

De verkoopsmanager werkt nauw samen met de marketing manager om een passend commercieel lastenboek uit te werken dat de strategie en de middelen bepaalt om de markt te bewerken, aan te vullen of bij te sturen.

De freelance sales manager zal in samenspraak met andere diensten, zoals de aankoop en marketing afdeling, binnen het bedrijf, alles in het werk stellen om de verkoop te promoten en te stimuleren.

Naast de 5 P’s (product, prijs, promotie, plaats en personeel), hebben de kwaliteit, de hoeveelheid en de logistiek een bepalende invloed op de marktpenetratie.
Uiteraard worden de aan de lijve ondervonden ervaringen en bevindingen op het terrein die een team verkopers op de wekelijkse vergaderingen opwerpen, besproken met de marketing afdeling of  andere betrokken interne diensten.

De functie van verkoopmanager bestaat uit leiding geven, maar tevens is de SM ook een betrouwbare raadgever, actieve begeleider, ruggensteun en coach.

Hij heeft tevens een duidelijke voorbeeldfunctie en moet steeds op zijn hoede zijn als een jager die op zoek is naar nieuwe opportuniteiten. (ontdekken, prospecteren van beloftevolle markten zowel nationaal als internationaal en mogelijke potentiële uitdagingen)